Före operationen

Här hittar du information om vad du bör tänka på innan din operation.

Förberedelser inför operation

operation i narkos

Det är några saker du måste tänka på och förbereda inför operationen. Allt för att skapa bästa möjliga förutsättningar så att din operation blir så säker och bra som möjligt. Observera att dessa förberedelser gäller våra samtliga operationer, det vill säga oavsett om det är i lättnarkos eller vanlig narkos.

Fasta

Innan operationen ska du fasta, vilket innebär att du inte får äta eller dricka de 6 närmaste timmarna före din operation (helst fasta från midnatt).

Rökstopp

Rökstopp inför operation gäller. Undvik nikotin i ALLA former två till tre veckor före operationen. Nikotin drar ihop blodkärlen och försämrar läkningsförmågan samt ökar risken för blodpropp.

Medicinering

Om du dagligen tar medicin ska den tas med vatten senast 2 timmar innan du kommer till kliniken.

Om du använder medicin, ta med den/dem till kliniken!

14 dagar före operationen ska Du undvika smärtstillande medicin som innehåller acetylsalicylsyra (t.ex. Magnecyl kodein, Aspirin, Treo, Albyl, Doleron, Paraflex comp. Ta heller inte inflammationshämmande/smärtstillande läkemedel som Ipren, Brufen, Voltaren, Indomee, Naprosyn och Pronaxen. Dessa läkemedel ökar blödningsrisken.

Undvik Omega-3 och andra hälsokostpreparat 1 månad före operationen. Ökar blödningsrisken.

Undvik P-piller (kombinationspreparat) 2 veckor före och en månad efter operationen. Ökar risk för blodpropp. OBS! Gäller ej mini-piller.

Tatuering, piercing och tandvård

Undvik att göra tatueringar, piercingar eller få omfattande tandvård, exempelvis att sätta in plomber 4 veckor innan operationen och 4 veckor efter operationen. Anledningen är med tatueringar, piercingar och tandvård kan det bildas bakterier i blodet som kan sätta sig runt implantatet.

Alla piercingar ska vara borttagna för att undvika brännskador.

Hygien

Tvätta kroppen och håret med descutan svamp kvällen innan och på operationsdagens morgon. Använd därefter ingen kroppslotion. Descutan finns att köpa på Apoteket. Descutan svampen har ett bakteriedödande medel som används för att göra huden ordentligt ren.

Använd INTE någon lotion, deodorant, kosmetika, nagellack, lösnaglar eller linser på operationsdagen. Om du har lösnaglar eller gelénaglar ska du ta bort det från vänster pekfinger.

Vila

Vila och sköt om dig ordentligt dagarna före operationen. Drick rikligt med vätska. Gärna två liter/dag.

Värdesaker

Lämna gärna smycken och värdesaker hemma.

Kläder

Vi rekommenderar att du kommer i löst sittande kläder som kan öppnas framtill. Exempelvis en kofta eller tröja med dragkedja, som du känner dig bekväm i. Vid övernattning, ta med pyjamas/nattlinne och toalettartiklar.

OBS!! Lätt handbagage. Vid operationer i ansikte kan det vara bra att ha med en sjal och solglasögon att täcka ansiktet med.

Besök från anhöriga

Av hygieniska skäl och för en lugn återhämtning för både dig och övriga kirurgiska patienter kan vi tyvärr inte låta anhöriga ansluta till patientrummen.

Transport efter operationen

Ordna på förhand transport hem, kom ihåg att du själv inte kan köra efter en operation med narkos. Vi rekommenderar att du har någon vän eller annan anhörig hemma hos dig som stöd den första dagen efter operationen.

Operation i lokalbedövning

Operationen utförs i lokalbedövning och du får därför får äta och dricka precis som vanligt samt ta dina vanliga mediciner före operationen (undantag Waran, se nedan). Tar du insulin så ta sprutan som du brukar tillsammans med frukost.

Undvik infektionsrisk

För att minska infektionsrisken ska du duscha med en speciell, bakteriedödande tvål som heter Descutan och som finns att köpa på Apoteket. Du ska duscha kvällen före operationen och samma morgon som operationen ska ske. Smörj inte in kroppen efter duschen.

Smärtstillande

Köp hem värktabletter Panodil eller Alvedon, som du behöver efter operationen som smärtstillande (finns att köpa receptfritt på Apoteket).

Waran

Behandlas du med Waran kontaktar vi din AK-mottagning för ordination inför operationen.
Kosmetika

Värdesaker, kläder och smink

Använd inte parfym, nagellack eller smink. Lämna smycken och piercing hemma.

Ha gärna på dig rymliga kläder med plats för förband.

Efter operationen

Du stannar på vår uppvakningsavdelning cirka 1 timma. Där serveras du kaffe/te och smörgås.
Eventuella frågor från anhöriga besvaras på telefon 026-12 27 10.

Det är lämpligt att en anhörig eller vän är informerad om din operation, så du kan få hjälp om det behövs. Vi ser helst att du inte är ensam den första natten.

Du får inte köra bil efter operationen.

Operation av hudförändring

Inför operationen så får du äta och dricka precis som vanligt.

Undvik infektionsrisk

Du ska duscha och tvätta med tvål kvällen före operationen samt samma morgon som operationen ska ske. Smörj inte in kroppen efter duschen och raka inte operationsområdet.

Smärtstillande

Det kan rekommenderas att ha Alvedon eller Panodil hemma om du behöver något smärtstillande efter operationen (finns att köpa receptfritt på Apoteket).

Medicinering

Medicinerar du med tablett Plavix (=Clopidogrel) ska du upphöra med medicinen minst 7 dagar före din operation.

Dina övriga ordinarie mediciner tar du som vanligt, inklusive eventuell Trombylbehandling.

Alla typer av naturläkemedel ska undvikas 2 veckor före operationen.

Waran

Om du behandlas med Waran så bör vi meddelas detta. Vi kontaktar då din AK-mottagning för ordination inför operationen.

Värdesaker, kläder och smink

Använd inte parfym, nagellack eller smink. Lämna smycken och piercing hemma.

Om du ska operera någonting på fötterna bör du tänka på att ha rymliga skor.

Efter operationen

Du kan som regel gå hem inom 20 minuter efter operationen.

Vad ingår i estetiska ingrepp?

Operation, lättare måltider, aktuell bedövning- respektive narkosform och återbesöken t o m sexmånaderskontrollen hos kirurg eller sköterska.

De estetiska ingreppen är dagkirurgiska. Det betyder att du kan åka hem samma kväll som operationen. Bor du utanför Gävle erbjuder vi en övernattning på ett hotell i närheten av kliniken.

Eventuella korrektioner, vilket beslutas vid sex (eller eventuell tolvmånaderskontroll), som plastikkirurgen bedömer är nödvändiga ingår i operationskostnaden.

De allra flesta korrektioner brukar gå alldeles utmärkt att göra under lokalbedövning. Men önskar patienten sova under ingreppet är kostnaden mellan 3000kr (sedering) och 5000kr (narkos).

Besök, ett år efter operation, räknas som ny konsultation. Korrektion, mer än ett år efter operation, räknas som ny operation, om inget annat avtalats.

Återbud

Får du feber/ont i halsen, förkylning, sår i operationsområdet eller annat förhinder kan återbud lämnas senast dagen före planerad operationsdag.

Om du inte avbokar debiteras du för operationen. Ring: 026-12 27 10.

Har du frågor?

Vi finns på Läkarhuset i Gävle. Välkommen att kontakta Gävledalakliniken för mer information inför din operation!