Ögonlocksoperation

För ett ungdomligare ansiktsuttryck.

Ett kosmetiskt ingrepp

Med åldern försvinner ögonens ungdomliga och uppmärksammade uttryck. Bland annat för att tunga och hängande ögonlock samt påsar under ögonen tyder på ett åldrat utseende.

Vid en ögonlockskorrigering uppnår du ett friskare och ett mer positivt ansiktsuttryck, även synfältet kan förbättras. Man kan säga att det är ett litet kosmetiskt ingrepp med stor effekt.

Kombinera ingrepp

Operationen kan kombineras med att ta bort rynkor med tillfällig filler.

Operationen

Vid en operation på övre och undre ögonlocket tar kirurgen bort överflödig hud från ögonlocken och eventuellt underliggande fettdepåer. Snittet görs i ögonlockets naturliga hudveck, så ärren syns knappt.

Operationen utförs med lokalbedövning och sederande läkemedel. Medan du fortfarande är vid fullt medvetande visar plastikkirurgen var snittet på ögonlocket ska vara. Sedan lokalbedövas området. Kirurgen skär i linje längs det övre ögonlocket och överflödig hud och en liten remsa av muskeln tas bort.

Återbesök

Efter en vecka kommer du åter till kliniken för en kontroll och borttagning av trådar. Efter 6 månader kommer åter för en sista kontroll och för en bildtagning.

Om du känner dig otrygg eller har frågor under tiden är du mycket välkommen att kontakta oss på kliniken.

Hängande övre ögonlock är oftast ett ärftlig och åldersrelaterat fenomen. Det kan vara för mycket ögonlockshud med eller utan utbuktning av fett bakom ögat. Om det finns fett bakom ögonlocket kommer det också att tas bort.

Vid hängande undre ögonlock är det vanligt att man pratar om en kombination av framåtlutande fett och för mycket ögonlockshud. Vid operationen tar man bort fett och en bit av huden runt ögonlocken. Ärret kommer att ligga strax under ögonfransarna.

Våra patienter genomgår en ögonlocksoperation för att få tillbaka ett mer ungdomligt uttryck.

Som med all kirurgi kommer öppning av huden göra så att det blir ärr. Men vid en ögonlocksoperation kommer ärret att hamna vid omslagsvecket och i regel blir inte ärret synligt.

De flesta människor har lätt asymmetriska ögon/ögonlock och därför kan ärren också bli asymmetriska.

I vissa fall kommer ärret att sträcka sig ut på sidan av ögonlocket och därmed bli mer synligt. Oftast kommer ärret att försvinna helt efter 3-6 månaders tid.

Du bokar en tid för läkarkonsultation på Gävledalakliniken i Gävle.

Före ditt besök bör du ha funderat på dina önskemål och förväntningar inför en eventuell ögonlocksplastik.

På konsultationen går vi grundligt igenom förutsättningarna för den önskade operationen med dina önskemål och förväntningar.

Operationstiden kan bokas i samråd med kirurgen direkt efter läkarkonsultationen.

Du är alltid välkommen att ta med en vän eller annan anhörig till din läkarkonsultation.

Operationen utförs med lokalbedövning och sederande läkemedel.

Själva operationen tar ca 1 timme.

Det är en bra idé att ta med ett par solglasögon och en tunn halsduk att täcka ansiktet med när du lämnar kliniken på operationsdagen.

Du kan uppleva en viss smärta när lokalbedövning slutar fungera.

Efter operationen kyler vi ditt ansikte med en ismask ca 15min/per timme och efter två-tre timmar är du redo att komma hem.

Har du ingen anhörig med dig ringer personalen gärna efter en taxi.

När en kvalificerad plastikkirurg utför operationen är komplikationer få och mycket sällsynta. Men det finns alltid en risk i samband med någon typ av operation.

Eventuella komplikationer kan vara:

• Blödning
  • Suddig syn, dubbelseende, uppstår hos lägre än 1
  • Minskad känsel i ögonlocken
  • Svårighet att blunda
  • Torra ögon-syndrom
  • Brännande känsla
  • Synliga ärr
  • Onormala ögonlockspositioner
  • Den allvarligaste, men också extremt sällsynta komplikation vid kirurgi på ögonlocken är akut blödning i det behandlade området, vilket kan orsaka tryck på ögats synnerv. Det förekommer endast i 1:10.000 fall. I extrema fall och om man inte akutbehandlar kan det leda till blindhet i det drabbade ögat. Det är därför viktigt att du kontaktar din kirurg omedelbart om du upplever akut svår smärta och eventuell svullnad.
  • I sällsynta fall kan man få en infektion i det opererade ögat. Dessa fall behandlas med antibiotika

Du får stanna och vila några timmar på kliniken efter operationen. En anhörig eller vän kan hämta dig då Du inte ska köra bil eftersom du fått starka läkemedel under operationen.

Somliga blir lätt illamående av narkosmedlen. När lokalbedövningseffekten försvinner känns en beskedlig dunkande ömhet i ögonen, men någon intensiv smärta är väldigt ovanligt.

Dina ögonlock kommer att svullna under några dagar efter operationen och ögonen blir vanligtvis blåaktigt missfärgade i 1-2 veckor, detta är helt normalt.

Använd kylglasögon eller lägg en ispåse inlindad i en tunn handduk över operationsområdet (helst ca 20 min) så ofta som möjligt under de 3-5 första dagarna.

Många patienter kan känna sig lite ”nere” efter operationen. Det är helt normalt och går snart över.

Du ska sova med huvudet högt i en vecka för att minska svullnaden och du ska inte böja dig framåt, eftersom det kan orsaka tryck på ögat och leda till blödningar.

Rengöring och bad, ögonlocken kan bara rengöras med varmt vatten och med en tvättlapp de första fem dagarna, du kan du också använda bomullspinnar. Efter att stygnen är borta ska du vänta fem dagar innan du kan bada.

• Vid smärta får du ta Alvedon, Panodil, Citodon eller Panocod.
  • Ta ej smärtstillande mediciner som innehåller acetylsalicylsyra, såsom Albyl, Bamyl, Magnecyl, Treo de första tre veckorna.
  • Undvik rökning under de två första veckorna, det försämrar blodcirkulationen och kan försämra operationsresultatet.
  • Undvik att sola de första 2-4 veckorna. Skugga ärret ytterligare 6 månader.

Dina ärr kan vara röda ett par månader efter operationen. Tänk på att det slutliga operationsresultatet inte syns direkt efter operationen utan först några månader senare.

Har du funderingar och vill ha en bedömning kan du boka in en konsultation med vår plastikkirurg. Det är viktigt för oss att du får ordentlig individuell information om vad du kan förvänta dig av operationen.