Bröstförstoring

Bröstimplantat ger ett naturligt och vackert resultat.

Information om implantaten

På Gävledalakliniken använder vi i första hand bröstimplantat av märket Mentor – ett av de mest beprövade implantatmärken på marknaden.

Vi använder framförallt silikonimplantat för bröstförstoringar eftersom de ger den största säkerheten, det vackraste kosmetiska resultatet och de mest naturligt mjuka brösten.

Tillverkaren ger livstidsgaranti på hållbarhet i implantatet i silikonbrösten. Men detta betyder inte att implantatet inte kan läcka någon gång. I så fall har tillverkaren åtagit sig att byta ut det läckande implantatet.

Mentor har livstidsgaranti på bröstimplantat och bidrar med 1000 euro för att ersätta bröstimplantat de första 10 åren, om implantatet skulle gå sönder. Mentor erbjuder livslång hållbarhetsgaranti på implantaten vid läckage, men inte vid kapselbildning.

Operationen

Bröstimplantat kan antingen läggas in via ett snitt i ytterkanten av bröstgården (periareolärt) eller via armhålan (axillärt), varvid ärret kommer att döljas i armhålan eller via bröstvecket (inframammärt), med ärret dolt strax under bröstet.

Den vanligaste metoden i dag och den som används på Gävledalakliniken är via bröstvecket. Det är den säkraste metoden för korrekt placering och bäst åtkomst där implantatet läggs in under det naturliga bröstvecket.

Implantaten placeras under bröstmuskeln (submuskulärt).

Återbesök

Första kontrollen är på kliniken ca 10-12 dagar efter operationen. Denna kontroll görs av en läkare eller erfaren sköterska, för massagekontroll och för att se hur läkningsprocessen går.

Andra återbesöket är 6 månader efter operationen. Här vill vi gärna se dig för en sista kontroll och ta ett sista foto. Enstaka patienter kan behöva komma på extrabesök för att få hjälp med bröstmassagen.

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss på kliniken om du har frågor under tiden, tveka inte att ringa oss för rådgivning eller eventuellt extrabesök på kliniken.

Silikonbröstens form kommer att ändras med tiden på grund av att vävnaden åldras. Hur fort detta går beror både på arv och miljö och samt på bröstets totala vikt, placering av implantatet, graviditet och rökning. Du ska vara medveten om att du någon gång i livet troligtvis behöver byta ut implantaten.

Tidsperioden varierar mellan olika kvinnor. Några kvinnor är i behov av en utbytesoperation inom bara ett fåtal år medan implantaten hos andra kan hålla 30 år eller mer. Det finns olika anledningar till varför en kvinna kan behöva byta ut implantaten. Ibland är det eget val, såsom byte av storlek eller implantatmodell, och ibland är det nödvändigt på grund av en komplikation.

Väldigt stora bröstimplantat kan påskynda gravitationens effekt och leda till att bysten börjar hänga eller blir slapp tidigare.

Implantaten placeras under bröstmuskeln (submuskulärt).

Komplikationer är mycket ovanliga vid bröstoperationer. Här berättar vi om vad som ändå kan inträffa.

Det finns dock alltid risker i samband med en operation. Om du väljer att förstora dina bröst bör du vara medveten om risken för följande komplikationer i samband med operationen:

• Kapselkontraktur. Sällsynt förekommande. Då kapseln, som kroppen har bildat runt implantatet kan dras ihop och trycka ihop implantatet och på så sätt ger smärta och silikonbröstet känns hårt.
  • Otillfredställande kosmetiska resultat:
  • Rynkighet, asymmetri, att implantatet flyttar sig, felaktig storlek, ej förutsedd form, deformerad ärrvävnad, oregelbundna, upphöjda ärr.
  • Hematom. Ytterst ovanligt. En blodsamling som ska tas bort av kirurgen.
  • Sårinfektion. Ytterst ovanligt. En infektion i ärret. Kan oftast behandlas med antibiotika.
  • Infektion runt implantatet. Ytterst liten risk. Kan uppstå när som helst, men vanligtvis uppstår det inom de första 14 dagarna. Infektionen behandlas med antibiotika. Det kan bli nödvändigt att ta bort implantatet en stund och sedan sätta in nytt.
  • Ruptur. Implantatet kan gå sönder, vilket innebär att det måste bytas ut. Om ett silikonimplantat går sönder och du behöver operation igen så kan du nyttja Mentors produktgaranti.
  • Känslighet i bröstvårtorna kan öka eller minska efter operationen.
  • Förändringar i känslighet kan vara temporära eller permanenta.
  • Serom. Allvarlig vätskebildning. Behandlas med antibiotika. I vissa fall krävs uttömning med kirurgiskt ingrepp eller borttagning av implantatet, i några månader.
  • Vävnadsdöd på grund av bristande blodtillförsel till huden, sker mycket sällan.
  • Som regel kommer du att kunna amma utan problem med silikonbröst efter bröstförstoringsoperation.
  • Fördröjd läkning.

Riskerna för alla ovan nämnda komplikationer ökar i takt med att storleken på implantatet ökar.

På senare år har en ny orsak till så kallad sen sårvätskebildning uppmärksammats, BIA-ALCL. Det är en mycket ovanlig form av lymfom som i de flesta fall helt kan botas genom avlägsnande av implantatet och omgivande bindvävshinna.

Du kommer få mer information om risker och BIA-ALCL av vår plastikkirurgi. Har du frågor om detta redan nu? Kontakta kliniken.

Av naturliga skäl varierar alla kvinnors bröstsymmetri.

Detta innebär att ens två bröst inte är helt likadana. En bröstförstoringsoperation kommer inte heller kunna korrigera de medfödda skillnaderna helt. Men du kan komma en bra bit på väg, med dina önskemål om att få mer symmetriska bröst efter en utförd bröstförstoring.

De flesta kvinnor med bröstimplantat kan undersökas med mammografi, men det gör undersökningen svårare. Det är därför viktigt att du berättar för personalen att du har implantat innan undersökningen påbörjas.

Operationen tar vanligen mellan en och två timmar.

När du vaknar efter operationen kommer du förmodligen att känna smärta runt brösten, särskilt under de första 6-8 timmarna efter operationen.

Smärtan kan förhindras eller lättas med smärtstillande medicin, som du kommer att få på kliniken. Somliga blir lätt illamående av narkosmedlen.

Innan du åker hem inspekterar kirurgen dina bröst och du får instruktioner i bröstmassage samt en återbesökstid.

Se till att du blir hämtad av någon anhörig eller vän. Du får med dig några starkare smärtstillande tabletter att ta vid behov.

En vecka efter operationen har oftast värken försvunnit.

• Du får gärna duscha men var försiktig med det opererade området. Undvik dock att bada i pool, vara i ångbastu och bastu i minst 5-6 veckor efter operationen.
  • Vid smärta får du ta Alvedon, Panodil, Citodon eller Panocod.
  • Ta ej smärtstillande mediciner som innehåller acetylsalicylsyra (ex Albyl, Bamyl, Magnecyl, Treo) de första tre veckorna.
  • Undvik rökning under de två första veckorna (helst 4 veckor), det försämrar blodcirkulationen och kan försämra operationsresultatet.
  • Du behöver inte använda någon BH alls efter operationen men känns det skönt med stöd runt brösten kan du använda den mjuka toppen som du fått från oss.
  • Helst ska du inte sova på magen under de första 14 dagarna efter operationen.
  • Bröstmassage ska utföras 2-3 gånger dagligen under de första månaderna. Detta för att inläggen ska kunna sjunka nedåt och hamna i ett naturligt läge, och inte fastna i ett för högt läge. Vid massagen kan man ibland uppleva att det ”kluckar” i brösten, vilket beror på att det samlats luft i hålrummet runt inlägget. Detta försvinner så småningom av sig själv.
  • Det är mycket viktigt att hålla god hygien när man har opereras. Så kom ihåg att tvätta händerna innan du ändrar ditt förband, använd ren handduk när du duschar och byt kläder varje dag. Det är en bra idé att använda den mjuka topp som du får av oss. Vid återbesöket kommer vår plastikkirurg tipsa vilka bh:ar som kan passa dig.

Tänk på att det slutliga operationsresultatet inte syns direkt efter operationen utan först några månader senare.

Dina silikonbröst är mjuka och normala efter cirka 3-6 månader. I vissa fall kan sår och eventuella blåmärken vara i upp till 4 veckor. Ärren kan vara röda i upp till 12 månader och du bör undvika att få sol direkt på ärren i 1 år.

Du bör vänta med att träna i 3-4 veckor. Kom sedan i gång långsamt och använd då igen en stödjande sport-bh. Märker du att du blir öm i brösten gör ett uppehåll ett tag, och gör det långsammare nästa gång.

De flesta patienterna är tillbaka på jobbet i 1-2 veckor efter operationen, beroende på hur fysiskt krävande arbetet är.

Om du har ytterligare frågor om silikonbröst, bröstoperationer eller önskar en konsultation är du välkommen att kontakta oss på Gävledalakliniken.