Ganglion hand

Har du tröttnat på att ha ont?

En bråckbildning

Ett ganglion är en rundad utbuktning i anslutning till en led eller en sena. Gangliet är som en liten ballong fylld med ledvätska. Utbuktningen utgörs av en bråckbildning på ledkapseln eller glidytehinnan runt en sena. Gangliet kan vara mjukt eller hårt beroende på hur fyllt det är med ledvätska. Ibland kan ett ganglion förorsaka lokal ömhet.

Ganglion på ovansidan av fingret över den yttersta leden kallas även mukös cysta.

Behandlingar

konservativ behandling

Ett avlastande stöd kan vara till hjälp, vilket kan få gangliet att försvinna självmant. En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan hjälpa dig att hitta det stöd som passar ditt problem.

kortison

Om konservativ behandling inte fått gangliet att försvinna kan man prova kortison i gangliet.

Kirurgi

Om inte ovan behandlingar har hjälpt rekommenderas kirurgi. Ingreppet sker oftast i lokalbedövning och i blodtomt fält, vilket innebär att man lindar armen och pressar upp blodet mot överarmen och därefter pumpar upp en blodtrycksmanschett på överarmen.

Blodtrycksmanschetten kan upplevas som besvärande, men ingreppet brukar vara klart efter 10–20 minuter. Man löser gangliet från kringliggande vävnad och lyfter bort den tunna förbindelseväggen mellan gangliet och leden. Operationen sker i så kallad dagkirurgi.

intyg

Vi utför även intyg för invaliditetsbedömning gällande hand, arm och axel, knä, fotleder samt fötter.

Ganglier kan sitta i höjd med handleden på handryggen, i höjd med handleden i handflatan, i handflatan över böjsenorna till fingrarna och tumme eller över den yttersta leden på handens ovansida.

Ganglier orsakas genom att leder och senor “smörjs” av en speciell gelatinös vätska (ledvätska) inuti ledkapseln eller senskidan. Ibland ökar produktionen av ledvätska i en led eller inuti en senskida. Detta kan vara förorsakat av förändringar i leden (artros), inflammation (artrit), skada, överbelastning eller annan orsak.

P.g.a. det ökade trycket i leden eller senskidan, så läcker ledvätskan ut genom kapseln eller senskidan och bildar en liten blåsa – bråcksäck fylld med ledvätska. Då ledvätskan innehåller äggviteämnen som gör att den är trögflytande kan kroppen inte suga upp ledvätskan som läckt ut, utan endast vattnet i ledvätskan. Detta medför att ledvätskan blir än mer trögflytande – nästan som gelé.

Ganglier på handryggen eller undersidan är vanligast hos för övrigt friska yngre kvinnor (oftast idrottsligt aktiva).

Mukösa cystor på fingrarna är vanligare hos äldre patienter med artros i smålederna. Alla kan drabbas.

Ganglion är ingenting farligt. Vår rekommendation är att avvakta. Ibland försvinner det av sig självt. Åkomman kan ibland framkallas av tillfällig överansträngning. I dessa fall kan det löna sig med vila varvid gangliet kan försvinna. Undvik att sticka hål på gangliet med nål eller dylikt, då detta kan leda till fula infektioner.

Oftast kan ett avlastande stöd vara till hjälp och gangliet kan försvinna självmant. Detta kan sjukgymnasten eller arbetsterapeuten hjälpa dig med.

Stygnen kan tas efter cirka 2 veckor.

Dagarna efter ingreppet bör man hålla handen i högläge för att minska risken för svullnad. Sjukskrivning 1–6 veckor beroende på arbete och typ av ganglion.

Våra ortopeder har mångårig erfarenhet av ortopedisk kirurgi. Kontakta oss för en rådgivning så finner vi rätt behandling för ditt problem.